Базовые модели обучения на рабочем месте в профессиональном образовании европейских стран

Basic models of on-the-job training in professional education in european countries

-

Скачать

Аннотация

Рассмотрены три базовые модели обучения на рабочем месте (Work- Based Learning), которые используются в профессиональном образовании и обучении евро- пейских государств в целях снижения безработицы среди молодежи и повышения их кон- курентоспособности при первом трудоустройстве. Раскрыты основные преимущества при- менения данной практики для всех заинтересованных сторон (обучающихся, преподавате- лей, образовательных организаций, работодателей). Сделан вывод о том, что в основе со- временной европейской политики в области профессионального образования лежит созда- ние именно на рабочем месте возможностей для качественного обучения, базирующегося на эффективном сотрудничестве между профессиональными образовательными организация- ми и работодателями при поддержке государства.

The article discusses three models of work-based learning (WBL), which are used in vocational education and training in European countries in order to reduce youth unemployment and increase their competitiveness in the first employment. The main advantages of applying this practice to all stakeholders (students, teachers, educational organizations, employers) are revealed. In addition, the participation of the employer in the process of training for a certain professional educational program also serves as a signal that this program has value in the labor market and positively affects the image of the educational organization. It is concluded that the creation of opportunities for quality training in the workplace lies at the heart of modern European education and training policy and is based on effective cooperation between professional educational organizations and employers with state support.

Для цитирования

Шмурыгина О. В., Дремина М. А. Базовые модели обучения на рабочем месте в профессиональном образовании европейских стран // Инновационная научная современная академическая исследовательская траектория (ИНСАЙТ). 2020. № 1 (1). С. 25-32

Shmurygina О. V., Dremina М. А. Basic models of on-the-job training in professional education in european countries // INSIGHT. 2020. № 1 (1). P. 25-32

1. Дремина, М. А. Применение принципов европейской системы кредитов для профессионального образования (ECVET) в системе обучения на рабочем месте (WBL) / М. А. Дремина, В. А. Копнов, О. В. Шмурыгина. Текст непосредственный // Вестник ВГУ. Сер.: Проблемы высшего образования. 2018. № 3. С. 88–93.

2. Копнов, В. А. Обучение на рабочем месте: интеграция образования и общества / В. А. Копнов, О. В. Шмурыгина. Текст непосредственный // Инновации в профессиональном и профессионально-педагогическом образовании: материалы 23-й Международной научно-практической конференции, Екатеринбург, 24–25 апр. 2018 г. / под науч. ред. Е. М. Дорожкина, В. А. Федорова. Екатеринбург: Изд-во Рос. гос. проф.-пед. ун-та, 2018. С. 729–732.

3. Шмурыгина, О. В. Нормативная основа обучения на рабочем месте в странах Евросоюза / О. В. Шмурыгина, М. А. Дремина. Текст непосредственный // Инновации в профессиональном и профессионально-педагогическом образовании: материалы 23-й Международной научно-практической конференции, Екатеринбург, 24–25 апр. 2018 г. / под науч. ред. Е. М. Дорожкина, В. А. Федорова. Екатеринбург: Изд-во Рос. гос. проф.-пед. ун-та, 2018. С. 745–748.

4. A new skills agenda for Europe. Brussels, 2016. URL: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52016DC0381. Text: electronic.

5. Apprenticeship-type schemes and structured work-based learning programmes. Sweden. Skolverket, 2014. URL: https://cumulus.cedefop.europa.eu/files/vetelib/2015/ReferNet_SE_2014_WBL.pdf. Text: electronic.

6. Communiqué of the meeting of European Ministers in charge of Higher Education. Paris, 2018. URL: http://www.ehea.info/media.ehea.info/file/2018_Paris/77/1/EHEAParis2018_Communique_final_952771.pdf. Text: electronic.

7. Kis, V. Work, train, win: work-based learning design and management for productivity gains / V. Kis. Text: electronic // OECD Education Working Papers. № . 135, OECD Publishing, Paris, 2016. URL: https://doi.org/10.1787/5jlz6rbns1g1-en.

8. Koukku, A. Apprenticeship-type schemes and structured work-based learning programmes / A. Koukku, M. Kyrö. Finland. The Finnish National Board of Education, 2014. URL: https://cumulus.cedefop.europa.eu/files/vetelib/2015/ReferNet_FI_2014_WBL.pdf. Text: electronic.

9. Realizing the European Higher Education Area, Communiqué of the Conference of Ministers responsible for Higher Education. Berlin, 2003. URL: http://media.ehea.info/file/2003_Berlin/28/4/2003_Berlin_Communique_English_577284.pdf. Text: electronic.

10. Roussel, R. Apprenticeship-type schemes and structured workbased learning programmes / R. Roussel. France. Centre Inffo, 2014. URL: https://cumulus.cedefop.europa.eu/files/vetelib/2015/ReferNet_FR_2014_WBL.pdf. Text: electronic.

11. Work-based learning: A handbook for Policy Makers and Social Partners in ETF Partner Countries. ETF, 2014. URL: http://www.etf.europa.eu/webatt.nsf/0/8EFD210012D6B04EC1257CE60042AB7E/$file/Work-based%20learning_Handbook.pdf. Text: electronic.

12. Work-based learning in continuing vocational education and training: policies and practices in Europe. Luxembourg: Publications Office of the European Union. 2015. URL: http://www.cedefop.europa.eu/en/publications-andresources/publications/5549. Text: electronic.

13. Work-based learning in Europe: Practices and Policy Pointers. European Commission, 2013. URL: http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/repository/education/policy/vocational-policy/doc/alliance/work-basedlearning-in europe_en.pdf. Text: electronic.